fredag 1 juni 2012

Mmm...im in chocolate heaven


Jag som älskar kladdkaka gjorde kladdkake cupcakes till kvällens fredagsmys...& självklart så hade jag vit choklad i som är en av mina favorit fyllningar till kladdkaka. Den här gången testade jag att ha i chokladknappar som funkade alldeles utmärkt=P




Kladdkaksmuffins

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1/2 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt (gärna flingsalt)
100 g mörk choklad
Hackad vit choklad eller choklad prickar

Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg, socker & vaniljsocker vitt och poröst.
Smält smöret och blanda i oljan och sirapen och häll i blandningen i äggsmeten.
Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver & salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Hacka chokladen och smält den i vattenbad för att sedan blanda ner den i resten av smeten.
Fyll ca 16 muffinsformar upp till 2/3 med smet, och använd helst en muffinsplåt annars är risken stor att muffinssmeten rinner ut. Tryck sedan i lite vita choklad bitar efter smak.
Grädda dom i mitten av ugnen i ca 12 min. tag ut och låt svalna.
Servera gärna med vispad grädde & kanske lite färska bär =0)
Jag hade i den vita choklade för att jag hel enkelt ÄLSKAR vit choklad. Självklart kan man helt hoppa över chokladen eller ha i en annan typ av choklad eller kanske nötter, valmöjligheterna är oändliga!

Have a sweet day<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar