torsdag 14 juni 2012

EBBA

Här är en tårta som jag gjort åt min sambos mosters dotter Ebba. Det är en devils food cake med ett lager jordgubbs smörkräm & ett lager smörkolakräm sedan har jag täckt den med chokladsmörkräm och sugerpaste med jordgubbssmak. 







Devils Food Cake

7 dl vetemjöl
3/4 tsk salt (jag använder alltid flingsalt när jag bakar)
1 1/2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk bikarbonat
3 stora ägg (äggvitor & äggulor för sig)
170 g smör (rumstemperat)
4  3/4 dl farinsocker
250 g mörk choklad
4 3/4 dl mjölk
1 1/2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 160 grader och smöra och bröa två springformar ca 22 cm i diameter. 
Sikta mjöl, salt, bakpulver & bikarbonat i en skål.
Vispa äggulor i en skål för sig tills de blir tjocka och ljusgula.
Vispa socker och smör i en annan skål tills de blir mjukt ca 3 min med elvisp.
Tillsätt äggula och smält choklad och blanda väl. Häll de torra ingredienserna i smeten i omgångar tillsammans med mjölk och vaniljsocker.
Vispa äggvitorna till maräng och vänd försiktigt ner i smeten.
Häll smeten i kakformarna och grädda i 40-45 min.
Lycka till =O)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar