lördag 21 september 2013

Kladdig Chokladtårta

På senaste festen jag var på bjöd jag på den här maffiga Choklad drömmen<3 Alla som åt av den älskade den, och flera frågade efter receptet! Behöver jag säga att jag älskade den själv;)



Chokladtårta


200 g smör
4 ägg
400 g socker ( ca 4 dl )
120 g vetemjöl ( ca 2 dl )
60 g kakao ( ca 1 1/2 dl )
10 g vaniljsocker ( ca 2 tsk )
en nypa salt
Jag hade i lite pecannötter och hackad vit choklad också, men det går att utesluta

Topping


50 g vispgrädde ( ca 1/2 dl)
75 g mörk choklad
13 g smör

Gör så här:


Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägg och socker fluffigt.
Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker & saltet i en separat skål, och vänd sedan ner det i äggsmeten tillsammans med smöret, den vita chokladen och pecannötterna. 
Smörj och bröa en springform, ca 22 cm i diameter.
Häll i smeten i formen och grädda i ca 30 minuter i ugnen, och låt sedan svalna.

Toppingen: Koka upp grädden.
Tärna smöret och lägg i det i grädden. 
Hacka chokladen och rör ner den. Blanda till en blank smet. 
Toppa kakan med smeten och låt stelna i rumstemperatur.
Toppa gärna kakan med vispad grädde och färska bär, det gjorde jag:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar