onsdag 6 juni 2012

Rabarber cheesecake

Min svärfar ville att jag skulle göra en kaka/tårta som han kunde ta med sig till jobbet och bjuda sina arbetskollegor på så jag gjorde en rabarber cheesecake som jag gav honom. Säg den som inte gillar cheescake=)




Rabarber Cheesecake

Rabarberkompott

500 g rabarber
1/2 dl citronsaft (ca 1 citron)
1 1/2 dl socker

Botten

200 g digistivekex
75 g smör
1 tsk kanel

Fyllning

300 g philadelphiaost eller cream cheese
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
2 1/2 dl av rabarberkompotten
5 st gelatinblad
3 dl vispgrädde

Glasyr

2 st gelatinblad
2 1/2 dl av rabarberkompotten

Börja med rabarberkompotten. Hacka upp rabarbern, lägg sedan ner rabarbern i en kastrull tillsammans med sockret och citronen. Låt koka upp och sjud försiktigt i ca 5 min tills rabarbern kokat sönder. Vispa ihop till en lös kompott och låt svalna helt.

Krossa digistivekexen till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda kexsmulorna med smöret och kanelen. Tryck ut blandningen i en form med löstagbar kant, ca 22-24 cm i diameter.
Grädda bottnen i mitten av ugnen i 175 grader i 8-10 min. Låt svalna.

Blanda philadelphiosten med florsockret & vaniljsockret. Mät upp 2 1/2 dl av rabarberkompotten och vispa ner lite i taget i philadelphiaostsmeten. Vispa ihop till en ganska jämn smet. Lägg gelatinbladen i blöt i riktigt kallt vatten.
Vispa grädden fluffig och vänd ner den i philadelphiaostsmeten. Ta ungefär 1 dl av smeten och värm upp den, det ska inte koka men vara så varmt så man nästan bränner sig om man stoppar ner fingret i smeten. Skaka av vattnet från gelatinbladen och blanda ner dem i den varma smeten. Rör tills gelatinet har smällt och blanda sedan försiktigt ner det i resten av smeten. Häll i smeten i formen och ställ in i kylen för att svalna i minst 4 timmar.

När kakan stelnat lägger du gelatinbladen till glasyren i blöt i riktigt kallt vatten i ca 5 min. Hätta upp nästan hälften av rabarberkompotten i en kastrull. Skaka av gelatinbladen och lägg i dom i den varma kompotten, blanda tills gelatinet smält, häll då ner det i resten av kompotten och häll över all glasyr på cheesecaken. Låt stelna någon timme i kylen, Klar att servera...
Smaklig Desert=0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar