torsdag 17 maj 2012

Creme caramel

Jag har nu testat att göra min första creme caramel...

Gissa om den var god...


Crème caramel

1 L mjölk
1 dl socker
1/2-1 vaniljstång

2 dl (200 g) socker
5 msk kokhett vatten

6 medelstora ägg

Koka upp mjölken med sockret (1 dl) och vaniljstången som man först öppnat på längden. Låt detta sjuda i ca 3 min för att sedan ställa kastrullen åt sidan så det kan stå och dra i ca 40-60 min.
 Ta fram en långpanna som du ställer ner antingen ett par mindre formar eller en större form, självklart ska de tålla att stå i ugnen.
 Karamellsåsen: Lägg i sockret och det hetta vattnet i en tjockbottnad kastrull. När blandningen har börjat koka så får man inte röra om den. Såsen ska nu koka i ca 7-8 min eller tills det bildats stora bubblor och såsen blivit gyllenbrun. Häll då genast i såsen i portionsformarna/formen och ställ åt sidan.
 Gräddningen: Värm ugnen till 160 grader. Ta upp vaniljstången ur mjölkblandningen och skrapa ur fröna ur vaniljstången och blanda ner dem i mjölken. Vispa äggen lätt i en skål och häll i vaniljmjölken. Sila ner blandningen i en kanna och fördela i formarna/formen.
 Värm upp vatten till vattenbadet. Häll i det varma vattnet i långpannan så mycket att det når ca 2 cm från långpannans botten.
 Grädda formerna i ca 60 min ( 1 tim och 15 min om det är en enda stor form). Lyft försiktigt ur formarna och låt de kallna helt för att sedan ställa in dem i kylskåpet till dagen därpå.
 Stjälp upp dem genom att föra en kniv runt kanterna så de låsnar och tippa upp dem på tallrikar...smaklig efterätt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar